داستان آفرینش آدم و حوا و شکستن حدود تعیین شده، این سؤال را در ذهن من به وجود آورد که آیا انسان کامل آفریده شده است یا نه؟ که البته چندی پیش این سوال را در وبلاگ ام مطرح کردم.

بارها حتماً شما هم این داستان را شنیده یا خوانده اید. اما خالی از لطف نیست که یک بار دیگر هم با هم مرور کنیم.

«خداوند وقتی که آدم و حوا را آفرید به آنها اجازه داد تا در بهشت سکنی گزینند و به آنان فرمود شما می توانید از نعمات بهشتی بهره مند شوید تا زمانی که به این درخت نزدیک نشده و از میوه آن تناول نکنید.

اما آدم و حوا توسط شیطان آلوده به وسوسه شدند و این وسوسه به مرحله اجرا درآمد و از میوه ممنوعه خوردند و مورد غضب خداوند قرار گرفتند.

به خاطر این اشتباه لباس بهشتی از تن آنان کنده شد و از بهشت رانده شدند.»

بر اساس داستان آفرینش، شالوده ی اصلی وجود انسان را خاک تشکیل می دهد و خداوند از روح خود در کالبد او دمیده است. کلمه خاک تداعی کننده ی نقص است و کمبود و کلمه ی روح یعنی خدا، یعنی رشد، تعالی و کمال. از طرف دیگر وقتی خداوند انسان را از انجام کاری منع می کند، پس قطعاً امکان انجام آن برای انسان وجود داشته و در ضمن محرکه های بالقوه آن نیز در او بوده است و چون انسان مخلوق خداوند می باشد، پس خود او این امکان را فراهم آورده است.

همچنین از دید من وقتی خداوند کاری را نهی کرده است به نوعی، به طور خواسته گوشه ای از ذهن آدم را به آن سمت هدایت و به انجام آن کار ترغیب کرده است. ضمناً در کنار همه ی اینها وسوسه نیز مزید بر علت شده است. اما نکته اینجا است که زمینه وسوسه و اقدام به وسوسه را خود خداوند ایجاد کرده است.

نکته دیگری که در این داستان به فکر من می رسد این است که انسان تا زمانی که به وسوسه هایی که از ضمیر خاکی یا همان ذهن ریشه می گیرد اقدام نکند همچنان بهشتی باقی می ماند اما با اولین کار انجام گرفته بر خلاف خواست خداوند، قبای بهشتی از او جدا می شود.

موضوع دیگری که به ذهن من می رسد این است که در خیلی از موارد ما نمی دانیم خواست خداوند بر چه چیزی قرار دارد اما به راحتی می توانیم تشخیص دهیم که ارداه ی خداوند بر چه چیزی نیست که در این داستان هم می توانیم آنرا مشاهده کنیم. زیرا خداوند انسان را به انجام کاری ترغیب نکرده بود اما از انجام یک کار منع کرده بود.

و در آخر اینکه او همه چیز را می داند و تمامی وقایع توسط دستان قدرتمند او از قبل چیده شده است.